Учення Дзоґчен пов’язане з передачею, держателем якої є Учитель. Передача має вирішальне значення для розвитку знання та реалізації учнів. Коли майстер Дзоґчен вчить, він передає стан знання за допомогою трьох типів передачі: вимовленої, символічної та прямої. Людина складається з тіла, мови і розуму водночас, саме тому Учитель використовує ці три види передачі для утаємничення в стан знання.
Вимовлена передача містить пояснення Учителя щодо природи першоджерельного стану та методи практики, які уможливлюють безпосереднє переживання цього стану. Символічна передача відбувається з допомогою символічних предметів, як от дзеркало чи кристал, котрі майстер демонструє учневі для передачі знання першоджерельного стану, а також через оповіді, притчи та загадки.
Пряма передача відбувається шляхом об’єднання стану Учителя зі станом учня.
Значенння передачі полягає не лише у введенні у стан знання, а й у сприянні дозріванню цього знання аж до реалізації. Тому Учителя й учня пов’язують дуже близькі стосунки. В Дзоґчен майстер не є кимось на кшталт друга, який допомогає та співпрацює з учнем, радше сам Учитель – і є шлях. Тому що практика споглядання здійснюється завдяки об’єднанню станів учня й Учителя. Учитель для учня є брамою до знання, його передача завжди присутня в житті практика. Можна отримувати вчення у багатьох різних майстрів необмежено й вільно, але зазвичай є один особливий Учитель, що став призвідцем пробудження у знанні для конкретної людини, саме цей майстер зветься Корінним Учителем.
Реалізація — це не щось, створене кимось, вона не залежить від зусиль та дій. Реалізуватися в суті означає здолати усі плинні тимчасові перепони й обмеження, – і саме в цьому допомога передачі вашого Учителя неоціненна. В Дзоґчен шлях подолання перепонів може бути надзвичайно коротким, бо завдяки передачі ви можете легко відчути смак споглядання.
Неофіт, що лише намагається розпізнати стан присутності у вирі власних думок, подібний до сліпця, який намагається всилити нитку в голчане вушко. Учителя можна порівняти зі зрячим, котрий допомагає сліпцеві тримати пальці з ниткою навпроти голчаного вушка. Коли ж сліпому врешті вдається всилити нитку, то він ніби прозріває. Такою є мить, коли ви упізнаєте свій першоджерельний стан і входите в нього завдяки передачі. (З книги Намкая Норбу Рінпоче «Дзоґчен — самодосконалий стан»).
Якщо поки у вас немає можливості особисто відвідати рітріт з Намкаєм Норбу Рінпоче і отримати від нього пряму передачу знання Дзоґчен, можна отримати передачу під час Всесвітньої практики Ґуру-йоґи в один з трьох особливих днів через веб-трансляцію. Ці дні — річниці Великих Учителів Дзоґчен:
— Ґараба Дордже;
— Ґуру Падмасамбгави;
— Адзома Друґпа, попереднього втілення Намкая Норбу Рінпоче.
В ці дні вся Міжнародна Дзоґчен-Спільнота виконує практику Ґуру-йоґи водночас, водномить з Намкаєм Норбу Рінпоче. Веб-трансляція забезпечує цілковиту синхронність дій Учителя та учнів, що дозволяє Учителю під час практики ввести учня у стан знання – знання, яке не залежить від відстаней. Так учень отримує можливість з’єднатися з лінією передачі, хай би де він був.
Важливо розуміти, що для отримання такої передачі недосить звичайної присутності на практиці – необхідно її усвідомлено виконувати. Для новачків, зацікавлених в отриманні передачі від Намкая Норбу Рінпоче, напередодні Всесвітньої практики досвічені практикуючі Дзоґчен-Спільноти обов’язково проводять інструктаж, розтлумачують сенс Ґуру-йоґи та деталі майбутньої практики (метод дихання, текст, мелодії, візуалізацію та мудри).